Sunday 9 June 2013

Tangani Senggugut

APA ITU SENGGUGUT?
*************************
Senggugut adalah kesakitan yang lazim dialami oleh anak gadis yang baru meningkat remaja ketika kedatangan haid. 

Rasa sakit sewaktu datang haid ini adalah disebabkan oleh kuncupan rahim yang begitu kuat sekali untuk mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur sedikit tisu daripada selaput endometrium . Darah haid ini perlu keluar menerusi saluran pangkal rahim yang biasanya masih sempit dikalangan gadis remaja. Kuncupan rahim yang kuat ini adalah disebabkan oleh sejenis hormon yang digelar  “Prostaglandin”.   

Senggugut dikaitkan dengan pengeluaran berlebihan bahan yang disebut prostaglandin dari lapisan dalaman rahim (uterus) semasa haid. Prostaglandin mengakibatkan kontraksi otot rahim dan perubahan pembuluh darah. Keadaan ini menimbulkan rasa ngilu atau sakit ketika haid. Ketulan darah haid yang membeku boleh juga menyekat aliran keluar darah dan meningkatkan tekanan intrauterin sehingga menyebabkan rasa sakit. Senggugut boleh juga disebabkan oleh penyakit seperti penyakit keradangan pelvis atau pinggul, endometriosis dan kanser rahim. la ditandai oleh rasa senak di bahagian bawah abdomen selama beberapa hari sebelum haid dan kadangkala berlangsung sehingga selesai haid. 

Kesakitan ini berbeza antara seorang wanita dengan yang lain.  Ada yang mungkin rasa sakitnya ringan sementara yang lainnya akan mengalami sakit yang teruk hingga tergolek-golek. Jangka waktu sakit juga berbeza, ada yang mengalami sehari, ada pula yang mengalaminya setiap kali datang haid bergantung kepada keadaan.

Senggugut yang bukan disebabkan penyakit, akan hilang setelah anak gadis itu berkahwin dan melahirkan anak pertama. Manakala senggugut akibat penyakit pula, penghidapa dinasihati untuk berjumpa pakar untuk mendapatkan rawatan khusus bergantung kepada jenis penyakit. 

Tangani senggugut dengan GLA Complex Shaklee
***************************************************
GLA Complex Shaklee

GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

Menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid bulananBiasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid.

Tiada perisa, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan. 

  • GLA Complex dapat membantu melegakan sindrom Pra-Haid.
  • Dapat menurunkan kadar kolesterol dalam badan
  • Membantu meningkatkan lendir serviks yang berkualiti untuk kesuburan dimana lendir kesuburan ini hanya dihasilkan sebulan sekali. Lendir ini membantu sperma bergerak ke arah tiub folopio dan berada disitu selama 5 hari. Jadi,jika tidak kena pada waktu subur masih ada harapan hamil kerana sperma boleh sampai sehingga 5 hari. ^_^
  • GLA mengandungi prostagdalin EL membantu hormon penting untuk fungsi kimia bdn bagi mengawal stress, tekanan darah, sakit otot, dan menghalang rembesan gastrik, anti keradangan dan anti beku darah.
  • Bonus!! GLA juga membuatkan wajah anda berseri (glowing2 gitu).HILANGKAN JERAWAT dan JERAGAT! credit

Mahu mendapatkan GLA Complex dari shaklee?
Hubungi saya
shidah-017-6120160 @ 
lawati saya di facebook: Taman Rashidah Utama. 
page: Loveqayyim Love Vitamins.

No comments:

Post a Comment